Vannskadet telefon – hva gjør du?

Skrevet av Tommy Vika den oktober 22, 2014  /   Publisert i Iphone 4, iphone 5, Lodding, Samsung, vannskade

Vi som lever her på kysten er omringet av vann. Vi drar til sjøs i vår 27 fots Viksund, vi bader i Eivindsvattenet og  vi surfer på Åkrasanden. Da er det fort gjort at vår kjære smarttelefon følger med i vannet. Fortvil ikke, det kan som regel repareres

easyFiks får inn mange vannskadde telefoner, spesielt i løpet av badesesongen. Til glede for deg, får vi som regel fikset 90% av telefonene.

 

Hva gjør du?
Å behandle en vannskadet telefon har mange likhetstrekk som å behandle en akutt syk person.

  • Fisk telefonen ut av vannet
  • IKKE PRØV Å SKRU DEN PÅ ELLER LADE DEN
  • Hvis mulig – ta ut batteriet
  • Legg den et lunt sted til tørk og ring oss
  • IKKE LEGG DEN I STEKOVN ELLER RIS
  • Hvis du har små poser med silica gel (som følger med småelektronikk. Legg telefonen sammen med en pose og 2 av disse i en lukket beholder. Ta med beholderen til oss
  • IKKE SKRU DEN PÅ
  • Kom til oss så snart du har mulighet – helst før.
  • Tiden spiller en viktig rolle

Det som er viktigst av alt er å ikke bli fristet til å la den tørke og så skru den på. Det er nok en stor sannsynlighet for at den starter etter du har fått tørket ut all fuktigheten. Problemet er skaden bare har så vidt begynt. Telefonen din har egentlig fått kreft (rust) og den vil sakte men sikkert spre seg hvis den ikke blir stoppet. Dette fører til små kortslutninger som igjen fører til at funksjoner begynner å stoppe.

Hva hvis jeg ikke gjør noe
Så hvorfor bør du levere den inn? Telefonen din kan nok fungere som den skal til å begynne med, men korrosjonen i telefonen din vil begynne å spise opp komponenter, loddepunkter og skape små kortslutninger. I noen få tilfeller hvor telefonen kun har fått kontakt med ferskvann, kan det godt hende den lever et godt og langt liv, men dette er en stor risiko å ta.

 

 

 

 

Hva gjør easyFiks?
Det første vi gjør er å koble ut batteriet da det fungerer som en katalysator for korrosjon. Vi anbefaler at du gjør dette så langt det er mulig. Desverre er dette bare mulig på et fåtall av dagens smarttelefoner hvor dette kan gjøres uten spesialverktøy.

Deretter demonterer vi telefonen og renser det vi ser av synlig fukt og korrosjon. Hovedkoretet renser vi i en spesialrenser med ren alkohol – dette gjøres 1 til 5 ganger alt etter hvor mye korrosjon det er. Deretter sjekkes hele hovedkortet via mikroskop for å avdekke eventuell korrosjon. Finner vi noe, renses dette med børste og ren alkohol. Etterpå gjennomgår hovedkortet nok en runde og 2 i spesialrenseren før det blåses rent og legges til tørk i egne bokser.

Vi sjekker også andre komponenter for skade. Hvis rens fjerner korrosjonen helt, gjør vi det, hvis ikke erstatter vi komponentene.

Etter en dag og to tørking monteres telefonen og det foretas en full sjekk. Hvis alt er OK er telefonen friskmeldt. Hvis vi får noen feilmeldinger gjennomgås alt igjen og eventuelle skader utbedres med mikrolodding eller bytting av komponenter.

Når alt er sjekket OK får du telefonen tilbake slik den var. I ca 90% av tilfellene greier vi å redde telefonen og alt innhold på den. Som regel vil levetiden være som normalt på en komplett renset telefon, men her kan vi ikke gi noe 100% garanti. Som nevnt over er korrosjon i en telefon å sammenlignes som kreft. Hvis ikke alt fjernes, vil det komme tilbake og skape problemer. Når dette eg sagt, fungerer vår metode veldig bra – og får som regel aldri telefonen i retur pga feil som skyldes vann.

Det viktigste du må tenke på når du er uheldig:

  • Ikke skru den på
  • Ikke sett i lader
  • Koble ut batteri hvis mulig
  • Ring oss på 466 49 777
  • og / eller kom innom oss (raglamyrvegen 10b)
  • Slapp av

Skulle vi mot formodning ikke greie å fikse telefonen din – greier vi som regel å fikse den nok til å få ut bilder, kontakter, dokumenter og annet innhold du har på den.

Comments are closed.

Blogglistenhits
  • Åpningstider

    Haugesund - Hovedverksted
    Hverdager: 9-17

    Lørdag 11- 15


    Haugesund - Amanda
    Hverdager: 10-20
    Lørdag 10- 18


    Vakttelefon utenom åpningstider
    466 49 777
    Bruk også e-post: post@easyfiks.no
    Eller via vår facebookside facebook.com/easyfiks

  • Meld deg på Nyhetsbrev

    Meld deg på vårt nyhetsbrev og få gode tips og tilbud.