Alt kan fikses

Skrevet av Elin den april 06, 2016  /   Publisert i Ansatte, easyFiks, Easyfiks Ekspress

Hvis det er noe som ikke fungerer, en eller annen teknisk utfordring, må jeg prøve å fikse det. Jeg tenker alltid «hvor vanskelig kan det være», sier Tommy Vika med et smil.

Han etablerte Easyfiks sammen med kona Marthe i 2013. Da hadde Marthe knust mobilen sin flere ganger, og de måtte sende den fra seg for å få ny skjerm.

– Dette må det jo egentlig gå an å fikse selv, tenkte jeg, og bestilte deler. Det gikk veldig greit, og Marthe la ut på Facebook at jeg kunne fikse knuste skjermer. Plutselig tok det helt av, forteller Tommy.

Vokste fort

Easyfiks, som altså startet som en bigesjeft hjemmefra, vokste raskt. De flyttet inn i egne lokaler på Norheim og ansatte to medarbeidere. Da de vokste ut av kontoret på Norheim, flyttet Easyfiks til Raglamyrveien. Her ligger hovedkontoret fortsatt. Nå har reparasjonsverkstedet ni ansatte, i tillegg til Tommy og Marthe.

– Det var jo litt skummelt å starte opp for oss selv. Både jeg og Marthe har jobbene våre i bedriften, og det er klart at det er dobbel risiko. I begynnelsen ble vi kjempestresset dersom omsetningen gikk litt ned og det var noen rolige dager. Nå har vi lært oss at det er naturlige svingninger gjennom året. Så lenge det går litt bedre for hvert år, er vi fornøyde, sier Tommy.

Fikser det meste

I starten var Tommy daglig leder, nå har kona overtatt den rollen. Han har ansvar for blant annet innkjøp, og tar seg av de mest krevende reparasjonene. Tommy er den som gjennomfører feilsøk dersom kunder kommer med noe som er spesielt utfordrende.

– Vi reparerer mye mer enn knuste skjermer. Vi tar imot PC og Mac’er, og folk kommer også med ulike fjernkontroller og TV’er som har sluttet å fungere. Jeg liker å finne ut hva som er feil, og ser at det ofte er de samme tingene som går igjen, forteller han.

Avansert utstyr

I Easyfiks investerte de tidlig i avansert utstyr, blant annet mikrolodder og ultrasonisk rensemaskin. Dette gjør det mulig å utføre reparasjoner langt utover skjermbytter på mobil.

– Andre reparatører kommer faktisk til oss når det er ting de ikke kan fikse, og vi gjennomfører også uavhengige vurderinger av mobiler som er skadet, forteller Tommy. Han tror at det å reparere fremfor å kjøpe nytt vil bli stadig mer vanlig fremover.

– Det er mye som kan repareres, og jeg har inntrykk av at folk er mer opptatt av å ta vare på tingene de har. Vi har lang erfaring med dette, og kom tidlig inn i markedet, så jeg tror vi har et godt grunnlag for vekst.

Til USA for å koble av og hente inspirasjon

Det er travelt å være gründer. Det siste året har Easyfiks startet to ekspresskiosker, den tredje åpnet i mars. Det betyr lange dager for ekteparet Vika.

– Det er travelt, men selv om det er mye jobb har vi også stor frihet til å justere dagene våre. Vi kan tilpasser endel til sønnen vår, Theo, forteller Tommy. Ekteparet er glade i å reise, og har ofte to turer til USA i året.

– Det er godt å få en pause og koble av fra jobb. I USA fanger vi også opp nye ting og trender. Det var blant annet der vi så ekspresskiosker for første gang, sier Tommy. Og etter å ha sett nærmere på konseptet da de var i USA igjen i fjor, reiste de hjem til Norge og åpnet den første ekspresskiosken på Amanda Storsenter.

– Hovedkontoret her i Haugesund er basen, og ut fra det er det nå relativt enkelt å starte opp ekspresskiosker andre steder. Det blir spennende å se den videre utviklingen av Easyfiks Ekspress, sier Tommy Vika.

Comments are closed.

Blogglistenhits
  • Åpningstider

    Haugesund - Hovedverksted
    Hverdager: 9-17

    Lørdag 11- 15


    Haugesund - Amanda
    Hverdager: 10-20
    Lørdag 10- 18


    Vakttelefon utenom åpningstider
    466 49 777
    Bruk også e-post: post@easyfiks.no
    Eller via vår facebookside facebook.com/easyfiks

  • Meld deg på Nyhetsbrev

    Meld deg på vårt nyhetsbrev og få gode tips og tilbud.